Kolla... Har börjat få massa torra fläckar över armarna och benen.. Det är varit så i ungefär 1 månad och igår var jag på hälsocentralen här i Hammerdal för att kolla vad det kunde vara. Kvällen innan hade jag och mamma suttit och funderat på vad det kunnat vara, och kom fram till att det faktiskt kan vara psoriasis. Dock vet vi ju absolut inte så jag kan inte säga att det är det, men det liknar det så det finns ju chans att det kan vara så.

Hon på hälsocentralen sa att hon inte visste utan att hon bara trodde jag var torr. Det kunde vara psoriasis men hon ville inte lova att det var det, så hon erbjöd mig en super fet salva som skulle vara att jag inte var så torr längre. Köpte det dock inte eftersom att det vore konstigt om jag är torr så där fläckvist och det blir bara mer och mer? 
Så jag pratade med Eva, pappas moster istället - som haft psoriasis sen hon var barn. Hon sa att det kunde vara det också så jag fick låna en därför avsedd salva av hon. Så nu använder jag den och får väl se hur det blir! :-) 

För er som inte vet så är psoriasis en hudsjukdom. Det är ärftligt och därför kan det vara ännu större chans att jag har det med tanke på att jag har många i släkten som har det. Både på mamma och pappas sida! 
Det orsakar utslag och fjällande hud. Dock smittar det inte! Men det ser förjävligt ut, och jag hoppas att ifall jag har det så vill jag att det ska vara så lite som möjligt.. 
Att sola är det bästa för psoriasis, så jag får väl sola som en galning ;-)
Låter som att det är jätte farligt, haha. Men det är det verkligen inte! Känner bara att det itne är så kul. Och jag har ju varit så dum att jag googlat bilder på det och det är ju bland det värsta man kan göra.. Alltid de verkligen VÄRSTA situationerna som visas där.. Kolla bara dessa bilder t.ex?!? F Y F A N





VARNING FÖR EXTREMA BILDER!!!!!!!!!!!
VARNING FÖR EXTREMA BILDER!!!!!!!!!!!
VARNING FÖR EXTREMA BILDER!!!!!!!!!!!

VARNING FÖR EXTREMA BILDER!!!!!!!!!!!









 

7 kommentarer

Anonym

17 Jul 2013 14:57

Hoppas att allt ordnar sig, kram <3

johnna

17 Jul 2013 18:32

Jag har också psoriasis, har haft det sen jag var liten.
Och det ser mycket ut som de jag har just nu, små torra fläckar som blir ljusare än resten av huden.
På sommaren ere alltid bättre för mig, ibland har jag haft båda knäna å båda armbågarna. Men som sagt de e u inge som gör nåt, de e bara styggt :P

daniella

17 Jul 2013 22:56

Jag fick precis likadant efter att ha solat solarium med förkylning i kroppen. Mamma har psoriasis så jag fick låna hennes medel, använde det två-tre gånger sen var det borta :)

Anonym

20 Jul 2013 13:34

tänker du fortfarande på att du träffade Justin uppe på scen? kram

Malin

20 Jul 2013 21:53

Alovera gely & propolis funkar!!!

Linn

22 Jul 2013 23:26

Min syrra fick det nyrligen. Hon fick det efter att hon hade haft influensa. På hälsocentralen så gjorde dom först ingenting och sa att det skulle gå över av sig själv. Det blev värre och till slut hade hon fläckar över heeeeela kroppen och gick tillbaka till hälsocentralen. Nu får hon gå till sjukhuset och sola tre gånger i veckan och de börjar försvinna nu. Du borde gå tillbaka till hälsocentralen om du får fler fläckar så du får rätt behandling :)

lisa

07 Aug 2013 09:57

Usch, säger jag bara ! :)

Kommentera

Publiceras ej